Országos pilot-projekt: a környezeti nevelés új modelljei

Országos pilot-projekt: a környezeti nevelés új modelljei

2022. szeptember 19.
 

09.22t

 

Újabb támogatási szerződést írt alá a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) és a Pécsi Tudományegyetem Kultúratudományi, Pedagógusképző és Vidékfejlesztési Kar (PTE KPVK). Az együttműködés keretében a hivatal 20 millió forintos támogatást nyújt az energiatudatosságot, a fenntarthatóságot és a környezeti nevelés fejlesztését célzó egyetemi projektekhez – jelentette be Horváth Péter János a MEKH elnöke.Dr. Szécsi Gábor professzort, a PTE KPVK dékánját kérdeztük a részletekről.
 

Két éve indítottuk el a kooperáció keretében megvalósuló projektet, mely már most komoly eredményeket hozott” - mondta el dr. Szécsi Gábor professzor, a PTE KPVK dékánja. “A projekt alapvetően két nagy elemből áll, egy elméleti/kutatási és a gyakorlati/oktatási vonal fémjelzi. Előbbi kapcsán különböző tudományterületeket ötvözve

a környezeti nevelés új módszertanát dolgozzuk ki, elsősorban az alsófokú pedagógusképzésre koncentrálva, játékelvű és egyéb reformpedagógiai modellek beépítésével.

Ennek a kutatásnak az eredményeit próbáljuk a lehető legszélesebb körben elérhetővé tenni, például a gyakorló pedagógusok körének szánt kiadványok formájában.


A gyakorlati oldal voltaképpen a környezeti nevelés megújítását célozza. A modelleket mind a pedagógusképzésben, mind a pedagógiai gyakorlatban teszteljük, alkalmazzuk, kísérleti stádiumban vizsgáljuk. Ennek jegyében az MEKH-val együttműködve egy tehetséggondozási program is született: egyrészt évente hirdetünk tehetségműhelyeket középiskolásoknak és hallgatóknak, akik maguk is sikerrel dolgoznak fel témákat egy-egy érdekes megfigyeléssel, megállapítással hozzájárulva a projekthez, másrészt kezdetét vette egy mentorprogram, mely folyamatos együttműködést generál az oktatók, hallgatók és középiskolai tanulók között.”

A projekt most ért el ahhoz a szakaszhoz, mely során további partnereket vonnak be a munkába, mind a felsőoktatás, mind a közoktatási intézmények részéről. “Olyan pilot programokat indítunk, melyek révén partnereink rávilágíthatnak egy-egy modell megalapozottságára, vagy arra, hogy mit szükséges újragondolnunk, és változtatnunk az eredeti koncepcióban” - teszi hozzá Szécsi professzor, majd kiemeli:

“Mind a matematika, mind a környezeti nevelés kapcsán játékelvű programokat integrálunk az oktatásba - például olyan, a gyermekek számára vonzó társasjátékokat fejlesztünk, melyek révén érdekesebbé és hatékonyabbá válik a tanulási folyamat.

A MEKH támogatásának köszönhetően például ötven általános iskola részesül majd a matematikaoktatás eredményességét szolgáló játékokból, és 50 pedagógust képzünk ki e játékok hátterében rejlő módszerek alkalmazására egy akkreditált tanfolyam keretében.”


Meggyőződésünk, hogy a környezeti nevelés gyakorlatát kisgyermekkortól el kell indítani, így az alsófokú pedagógusképzés területén markáns igény, hogy a végzett pedagógusok jártasak legyenek e témakörben. A másik, ami miatt kiemelten fontosnak tartjuk az ilyen jellegű szakmai projektek megvalósítását, az az, hogy a mai, digitális kultúrában a gyermekek és fiatalok rendkívül fogékonyak az olyan globális vetületekkel bíró, de lokális cselekvési stratégiákat igénylő problémákra, mint amilyen például a klímaváltozás is ” - jelenti ki dr. Szécsi Gábor. “ Emellett az új médiát használó fiatalok könnyen aktivizálhatók egy-egy ügy mellett, aminek eredményeként maguk is aktívan tudják befolyásolni környezetüket, és hozzájárulnak ahhoz, hogy a környezettudatosság minél szélesebb társadalmi körben terjedjen el.

"A digitális kultúra kedvező technológiai és kommunikációs környezetet biztosít ehhez a pedagógiának, ám meg kell találni az utat, a fiatalok gondolkodásához, és konkrét problémák mentén biztosítani a cselekvés, a különböző társadalmi programokban való részvétel lehetőségét a számukra”

- hangsúlyozta a dékán, majd hozzátette: “Büszke vagyok arra, hogy e projekt zászlóshajója a Pécsi Tudományegyetem, és azon belül Karunk, a KPVK.”

 

Harka Éva

Harka Éva

 

Forrás: https://univpecs.com/rovatok/tudomany

3401