A személyre szabott tanulás szolgálatába állított digitális technológiák, innovatív pedagógiai eszközök, problémamegoldó tevékenységen alapuló nyelvoktatás, a tanulási kudarcok megelőzése a tanulási környezet átalakításával – néhány kutatási téma azok közül, amelyeket összesen 199 millió forinttal támogat az Akadémia a 2021-ben új névvel és új tartalommal kiírt, korábban Tantárgy-pedagógiai Kutatási Programként ismertté vált pályázatán.
2021. JÚLIUS 30.
A Magyar Tudományos Akadémia 2014-ben hirdette meg első alkalommal a közoktatás fejlesztésének tudományos megalapozását célzó pályázatot „Szakmódszertani pályázat” címmel.
Az egyéves program nagy érdeklődést váltott ki, ezért az MTA 2016-ban négyéves kutatási programot indított Tantárgy-pedagógiai Kutatási Program néven, amely szintén jelentős sikereket ért el.
Ennek nyomán az MTA Elnöksége határozatban javasolta Freund Tamásnak, az MTA 2020-ban megválasztott új elnökének, hogy a programot az Akadémia tekintse hosszú távú, stratégiai feladatának.
Az MTA Elnökségének határozata (57/2019. X. 22.) alapján megjelölt prioritások:
- az olvasás-szövegértés, a matematika és a természettudomány terén a nemzetközi felmérések által hangsúlyosan jelzett problémák okainak feltárása és a megoldást elősegítő, a gondolkodást hatékonyan fejlesztő, a megértést és a tudás alkalmazását segítő tanulási és tanítási módszerek kidolgozása és hatékonyságvizsgálata;
- az iskolai kudarcok és a lemorzsolódás kutatása, a korai prevenciót szolgáló módszerek kidolgozása és hatékonyságvizsgálata;
- a fiatalok történelmi tudatának fejlődésében, az idegen nyelvek,
a művészeti kultúra és az egészséges életmód aktív elsajátításában
a hazai közoktatás sajátos hiányosságainak feltárása és a megoldásukat elősegítő módszerek kidolgozása és hatékonyságvizsgálata; - a speciális helyzetű tanulók integrálására, a hátrányos helyzetű társadalmi csoportok felzárkóztatására irányuló programok kidolgozása és hatásvizsgálata;
- az oktatás átfogó digitalizációjával kapcsolatos problémák megoldására irányuló kutatások.
A felhívásra a május 14-ei határidőre 46 db érvényes pályázat érkezett be, összesen 7,4 milliárd forint értékben. A kutatócsoportok vezetői a legtöbb esetben egyetemet jelöltek meg befogadó intézményként.
A pályázatokat a beérkezett anonim bírálatok alapján a bírálóbizottság tagjai 2021. július 7-ei ülésükön részletesen megvitatták, majd másnap e-mailben szavaztak róluk. A bírálóbizottság elfogadta a testület elnökének azt a javaslatát, amely szerint inkább több kutatócsoport kapjon lehetőséget kisebb összegű támogatással a programban, mint kevesebb nagyobb összeggel.
A bírálóbizottság javaslata alapján, az MTA elnökének döntése nyomán az Akadémia összesen 20 kutatócsoport pályázatát támogatja az MTA Közoktatás-fejlesztési Kutatási Programjának keretében.
Pályázó |
A pályázat címe |
Támogatás (M Ft / év) |
Besesekné Molnár Gyöngyvér Szegedi Tudományegyetem |
Digitális technológiák a személyre szabott tanulás szolgálatában: big data, tanulási analitika és adaptív értékelés |
13 |
Csányi Tamás János Eötvös Loránd Tudományegyetem |
Evidenciaalapú, hatékony oktatási megközelítések érvényesülése |
5 |
Csíkos Csaba Eötvös Loránd Tudományegyetem |
A matematikai gondolkodás és |
10 |
Fejes József Balázs Szegedi Tudományegyetem |
Motivációalapú szövegértés-fejlesztés |
10 |
Gyarmathy Éva Zsuzsanna |
A tanulási kudarcok megelőzése |
8 |
Győri Miklós |
Digitális autonómia-támogatási és inklúziós módszertanok evidenciaalapú fejlesztése |
12 |
Honbolygó Ferenc |
Új technológiák az olvasási nehézségek felismerésében és a korszerű fejlesztő módszerek kialakításában |
13 |
Kasik László |
Az iskolai kudarcok motivációs-érzelmi-szociális erősségekre fókuszáló preventív kezelése |
11 |
M. Tóthné Farsang Andrea Szegedi Tudományegyetem |
Földrajztankönyvek (hagyományos és online), valamint oktatási segédanyagok fejlesztése és hatékonyságának vizsgálata |
11 |
Medgyes Péter |
A gyermekkori nyelvtanítás módszertanának alkalmazása digitális oktatásban |
9 |
Podráczky Judit |
Kudarcmentes iskolakezdés támogatása egészség- és környezeti nevelésre alapozott komplex óvodai programokkal |
9 |
Pusztai Gabriella Debreceni Egyetem |
Pedagógusok szülői elköteleződést erősítő képességének fejlesztése |
13 |
Rákosy Zsuzsa Pécsi Tudományegyetem |
Innovatív pedagógiai eszközök és multimédiás megoldások a 21. század gyermekeinek egészségfejlesztéséhez |
9 |
Szalay Luca Eötvös Loránd Tudományegyetem |
Kutatásalapú kémiatanítás és rendszerben való gondolkodás |
10 |
Szurdoki Erzsébet Piroska Eötvös Loránd Tudományegyetem |
A természettudományos gondolkodás pedagógiai szemléletének és módszereinek megújítása az alsó tagozatos korosztályban |
7 |
Tarkó Klára Szegedi Tudományegyetem |
Innovatív akciókutatás az eredményes óvodai, általános iskolai és középiskolai egészségfejlesztéshez-egészségneveléshez szükséges oktatási-nevelési módszertan kidolgozására |
10 |
Vancsó Ödön Imre Eötvös Loránd Tudományegyetem |
Korszerű felfedeztető matematikaoktatás – hagyomány és innováció |
12 |
Varga Aranka Pécsi Tudományegyetem |
Oktatási esélyekért! Pályaorientációs mentorprogram fejlesztése és értékelése |
8 |
Wein Katalin Eötvös Loránd Tudományegyetem |
Problémamegoldó tevékenységen alapuló nyelvoktatás a 21. században: egyéni különbségek, differenciált nyelvoktatás és az angol mint lingua franca Magyarországon |
11 |
Zsákai Annamária Eötvös Loránd Tudományegyetem |
Az egészséges életmód aktív elsajátítását segítő, interaktív oktatási segédanyag kidolgozása |
8 |
Forrás: https://mta.hu/